Odprawa posłów greckich | inne lektury | kontakt | reklama | studia
streszczenieopracowaniebohaterowieżycie i twórczość autoratest   
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Odprawa posłów greckich

„Odprawa posłów greckich” - streszczenie szczegółowe

© - artykuł chroniony prawem autorskim autor: Karolina Marlęga

Sztuka została wystawiona pierwszy raz w Ujazdowie pod Warszawą 12 stycznia 1573 roku. Została zadedykowana królewskiej parze oraz Janowi Zamoyskiemu.

PERSONY

ANTENOR
ALEKSANDER, którego i Parysem zowią
HELENA
PANI STARA
POSEŁ PARYSÓW
UILISSES , MENELAUS posłowie greccy
PRIAMUS, król trojański
KASANDRA
ROTMISTRZ
WIĘZIEŃ
CHORUS z panien trojańskich

Prolog
Na środku Placu Publicznego w Troi przed pałacem zebrał się Chór panien trojańskich. Kobiety zasiadły na stopniach na środku placu.

Monolog Antenora, który przedstawił zarys historii uprowadzenie pięknej greczynki - Heleny przez Parysa. Mężczyzna wygłosił swoje zdanie, iż kobieta powinna powrócić do swojej ojczyzny, dzięki czemu Troja uniknie wielkiej wojny z Grekami.


Głos zabrał Antenor, który zaczął opowiadać o greckich posłach domagających się wydania pięknej Heleny, porwanej przez Aleksandra-Parysa od jej męża i z ojczyzny. Powrót kobiety jest warunkiem utrzymania pokoju między stronami sporu: „Lecz jeśli z niczym posłowie odjadą, / Tegoż dnia nowin słuchajmy, że Greczyn / Z morza wysiada i ziemię wojuje”.

Antenor rozwodzi się na temat intryg knutych przez sprytnego i przebiegłego Parysa, niezamierzającego oddawać swej zdobyczy: „Praktyki czyni, towarzystwa zbiera, / Śle upominki, aż i mnie nie minął”. Mówca deklaruje, że nie zamierza przejść na stronę przekupnego wiarołomcy, lecz dalej będzie kierował się starymi zasadami. Nadzieję na zwycięstwo pokładał w Bogu.

Epeisodion I

Parys usiłował pozyskać przychylność Antenora. Mężczyzna zapowiedział jednak, że pozostanie wierny swoim przekonaniom i poprze roszczenia greckich posłów wobec księcia Troi.


Rozważania przerwało pojawienie się Aleksandra-Parysa, który przyszedł prosić „zacnego” towarzysza o przychylność w rozmowie z posłami greckimi. Na tę prośbę Antenor odpowiedział, że uczyni wszystko: „Cokolwiek będzie sprawiedliwość niosła / I dobre rzeczypospolitej naszej”. W dalszej rozmowie Parys zaczął wypominać Antenorowi brak koleżeństwa z jego strony, lecz ten nie dał się zmanipulować i trafnie ripostował zarzuty egoisty i cynika:


ALEKSANDER
Wymówki nie masz, gdy przyjaciel prosi.
ANTENOR
Przyzwalam, kiedy o słuszną rzecz prosi”.


Antenor odpierał argumenty Parysa, który oskarżał go o to, iż większą sympatią darzy obcych, niż swoich pobratymców. Roztropny mężczyzna odparł, że dla niego najważniejszymi wartościami są prawda, sumienie, sprawiedliwość i uczciwość. Parys poczuł się urażony stanowczością Antenora.


Gdy Parys zarzucił, iż nieugięty rozmówca ma więcej serca dla obcego, niż dla niego, ten odparł, że najważniejsza dla niego jest prawda, a nie więzi sympatii. Aleksander nie poprzestał na tym, lecz wypominał Antenorowi fakt, iż obaj byli mieszkańcami Troi i walczyli niejeden raz ramię w ramię z wrogiem, cały czas starał się wzbudzić w nim wyrzuty sumienia, że nie chce pomóc „przyjacielowi”. Tymczasem niezachwiany w swym postanowieniu Antenor odwoływał się do takich wartości, jak sumienie, prawda, sprawiedliwość, uczciwość. W pewnym momencie, zdenerwowany natarczywością Parysa, rzekł: „I żon, i cudzych darów nierad biorę. / Ty, jako żywiesz, tak, widzę, i mówisz / Niepowściągliwie; nie mam z tobą sprawy”.

Chwilę później usłyszał słowa urażonego Aleksandra, który wyraził żal, że kiedykolwiek prosił o coś Antenora i zadeklarował wiarę w boską sprawiedliwość. Po tej wymianie zdań mężczyźni odeszli z Placu.

Pieśń chóru (stasimon) I

Chorus zaintonował pieśń o mądrości i młodości, o tym, że niemożliwe jest połączenie tych dwóch wartości.


strona:    1    2    3    4    5    6    7  




Baza studiów
Kim chcesz zostać?

Szybki test:

Helena była nagrodą Parysa od bogini:
a) Minerwy
b) Artemidy
c) Wenus
d) Junony
Rozwiązanie

Ulisses Parysa określił jako:
a) pochopnego młodzieńca
b) niewdzięcznika
c) miernotę
d) marnotrawcę
Rozwiązanie

Bronić Parysa postanowił:
a) Pantus
b) Ukalegon
c) Eneasz
d) Iketaon
Rozwiązanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Odprawa posłów greckich” - streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Odprawy posłów greckich” w pigułce
Geneza i tytuł „Odprawy posłów greckich”
Czas i miejsce akcji „Odprawy posłów greckich”
Problematyka „Odprawy posłów greckich”
„Odprawa posłów greckich” jako dramat moralno-polityczny
Jan Kochanowski - biografia
Problemy XVI-wiecznej Polski ukazane w „Odprawie posłów greckich” - polityczna wymowa utworu
„Odprawa posłów greckich” jako tragedia humanistyczna
„Odprawa posłów greckich” przykładem utworu parenetycznego
Zarys historii Heleny i Parysa (mit tebański)
Cechy dramatu antycznego na przykładzie struktury i kompozycji „Odprawy posłów greckich”
Uniwersalizm treści „Odprawy posłów greckich”
Obraz polskiego społeczeństwa w „Odprawie posłów greckich”
Plan wydarzeń „Odprawy posłów greckich”
Motywy literackie w „Odprawie posłów greckich”
Kalendarium twórczości Jana Kochanowskiego
Cytaty z twórczości Kochanowskiego
Najważniejsze cytaty „Odprawy posłów greckich”
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka bohaterów „Odprawy posłów greckich”





Tagi:
• Odprawa posłów greckich Kochanowskiego • opracowanie Odprawy posłów greckich • życiorys Jana Kochanowskiego • Odprawa posłów greckich jako dramat antyczny • Polska w Odprawie posłów greckich • polityka w Odprawie posłów greckich • Krytyka społeczeństwa polskiego w odprawie posłów greckich • Odprawa posłów greckich uniwersalne przesłanie • geneza dramatu Odprawa posłów greckich